Edmundas Pupinis
Straipsniai Biografija Galerija Video Archyvas
Straipsniai

ŽemÄ—s pardavimas užsienieÄ?iams: pratÄ™stas pereinamasis laikotarpis – paskutinis Å¡ansas susitvarkyti


2011 m. gegužę baigiasi pereinamasis laikotarpis, draudžiantis užsienieÄ?iams įsigyti žemÄ—s Å«kio ir miÅ¡kų Å«kio paskirties žemÄ™. TaÄ?iau praeitų metų pabaigoje Seimas priÄ—mÄ— rezoliucijÄ…, kuria įpareigojo VyriausybÄ™ derÄ—tis su Europos Komisija (EK), kad Å¡is pereinamasis laikotarpis bÅ«tų pratÄ™stas iki 2013 m.



Kai kurios ES institucijos iÅ¡ esmÄ—s neprieÅ¡tarauja tokiam Lietuvos vyriausybÄ—s pageidavimui, taÄ?iau neįtikinus Europos Komisijos pereinamojo laikotarpio pratÄ™sti, užsienieÄ?iai Lietuvoje galÄ—s pirkti žemÄ™ be jokių dabar taikomų apribojimų.

 

Ieško landų apėjimui

 

E. Pupinis: „Apribojimai netaikomi užsienieÄ?iams, kurie ne mažiau kaip trejus metus nuolat gyveno Lietuvoje ir vertÄ—si žemÄ—s Å«kio veikla."

 

Tiesa, Lietuvos iÅ¡sireikalautu pereinamuoju laikotarpiu užsienieÄ?iams taikomų apribojimų pobÅ«dis ir apimtis jau nuo jų taikymo pradžios kÄ—lÄ— daug klausimų.

 

Konstituciniu įstatymu nustatyti apribojimai užsienieÄ?iams pirkti žemÄ—s Å«kio ir miÅ¡ko Å«kio paskirties žemÄ™ netaikomi užsienieÄ?iams, kurie ne mažiau kaip trejus metus Lietuvoje nuolat gyveno ir vertÄ—si žemÄ—s Å«kio veikla.

 

Advokatų kontorų teisininkai iÅ¡ karto suskubo patarti, kad tokiu atveju užsienieÄ?iui nebÅ«tina visÄ… tÄ… laikotarpį bÅ«ti ar gyventi Lietuvoje, užtenka turÄ—ti leidimÄ… Ä?ia nuolat gyventi ir įrodyti, kad vertiesi žemÄ—s Å«kio veikla. Taip pat iÅ¡siaiÅ¡kinta, kad apribojimus galima apeiti užsienieÄ?iui Lietuvoje registruojant įmonÄ™ (juridinį asmenį).

 

Ä®domu tai, kad įstatymo leidÄ—jo principinÄ— pozicija buvo leisti žemÄ™ pirkti užsienieÄ?iams tik tų Å¡alių, kurios atitinka Lietuvos pasirinktos europinÄ—s ir transatlantinÄ—s integracijos kriterijus. Paprastai kalbant, žemÄ™ buvo leista pirkti tik Europos SÄ…jungos ir NATO Å¡alių pilieÄ?iams. TaÄ?iau praktikoje bet kurios Å¡alies užsienieÄ?iui įregistravus juridinį asmenį Lietuvoje, nebuvo taikomos nei pereinamojo laikotarpio, nei ribojanÄ?ios nuostatos dÄ—l Lietuvos pasirinktos europinÄ—s ir transatlantinÄ—s integracijos kriterijų.

 

Kaip kad dažnai mÅ«sų valstybÄ—je yra buvÄ™, teisininkai, atstovaujantys suinteresuotÄ… žemÄ—s įsigijimu pusÄ™, pasirodÄ— stipresni negu valstybÄ—s interesas ir politikų pozicija. TaÄ?iau, ar pakankamai tvirta pozicija buvo daugelį metų žemÄ—s klausimus sprendusios kairiųjų valdžios, klausimas lieka atviras.

 

Rezultato nedavÄ—

 

Visi sutinka, kad esamas žemės pirkimo reguliavimas ir taikomi apribojimai - o ir jų taikymui Lietuvos išreikalautas besibaigiantis septynerių metų pereinamasis laikotarpis, per kurį Lietuvoje turėjo susiklostyti žemės rinka, išsilyginti žemės kainų skirtumas Lietuvoje ir Europos Sąjungos valstybėse, sustiprėti Lietuvos ūkininkai, - ko gero, tokių rezultatų, kokių buvo laukiama, taip pat nedavė.

 

PrieÅ¡ingai, spauda mirga praneÅ¡imais apie neteisÄ—tai užsienieÄ?iams iÅ¡parduotÄ… žemÄ™, skaiÄ?iuojamÄ… tÅ«kstanÄ?iais hektarų, o oficialios institucijos garsiai skundžiasi, jog nieko padaryti negali. O gal nenori?

 

Esama situacija suskirstė visuomenę į dvi dalis.

 

Vieni teigia taip: kadangi praktiÅ¡kai jokie apribojimai dÄ—l žemÄ—s pirkimo užsienieÄ?iams ir taip nebuvo taikomi, derÄ—tis dÄ—l pereinamojo laikotarpio pratÄ™simo nÄ—ra prasmÄ—s. EsÄ… tokiais žemÄ—s pirkimo ribojimais yra mažinama legali lietuviÅ¡kos žemÄ—s paklausa.

 

Kita visuomenÄ—s dalis primygtinai tvirtina, kad neribojamas žemÄ—s pardavimas užsienieÄ?iams gali grÄ—sti nacionaliniam Lietuvos saugumui, o ilgaainiui atvesti ir prie Lietuvos suvereniteto praradimo.

 

Suprantama, kad tai atspindi kraÅ¡tutinius požiÅ«rius: pirmieji ignoruoja faktÄ…, kad jau po metų pasibaigus pereinamajam laikotarpiui bus galima netrukdomai legalizuotis neteisÄ—tai pirktÄ… žemÄ™, o kiti ignoruoja realybÄ™, kad anksÄ?iau ar vÄ—liau Lietuvoje turÄ—s atsirasti žemÄ—s rinka, kurioje lygiomis teisÄ—mis dalyvaus ir užsienieÄ?iai, o Å¡ie savo darbu, mokamais mokesÄ?iais padÄ—s kurti mÅ«sų paÄ?ių valstybÄ—s gerovÄ™.

 

E. Pupinis: „Formalus pereinamojo laikotarpio pratęsimas nesukurs Lietuvoje sveika konkurencija grįstos žemės rinkos."

 

Akivaizdu, kad vien tik formalus pereinamojo laikotarpio pratÄ™simas neužtikrins žemÄ—s kainų skirtumų suvienodinimo Lietuvoje ir ES valstybÄ—se, nesukurs Lietuvoje sveika konkurencija grįstos žemÄ—s rinkos, galų gale neiÅ¡sprÄ™s jau dabar susiklosÄ?iusios situacijos dÄ—l užsienieÄ?ių neteisÄ—tai įgytos žemÄ—s. Kita vertus, negalime leisti, kad užsienieÄ?ių neteisÄ—tais bÅ«dais (per treÄ?ius asmenis) įgyta žemÄ— bÅ«tų paprastai legalizuota iÅ¡ karto pasibaigus pereinamajam laikotarpiui.

 

Ä® Å¡ias problemas neturÄ—tų bÅ«ti žvelgiama tik iÅ¡ vieno konstitucinio įstatymo pusÄ—s. Nemanau, kad termino užsienieÄ?iams, nuolat gyvenantiems Lietuvoje, pratÄ™simas ar panaÅ¡Å«s pavieniai siÅ«lymai galÄ—tų iÅ¡ esmÄ—s pakeisti ar užkirsti keliÄ… susiklosÄ?iusiai ydingai žemÄ—s pirkimo praktikai.

 

Reikia kompleksiško požiūrio

 

Be abejonÄ—s, mÅ«sų siekiamas pereinamojo laikotarpio pratÄ™simas turÄ—tų bÅ«ti siejamas su žemÄ—s reformos pabaiga. ŽemÄ—s rinkos liberalizavimas užsienieÄ?iams negali prasidÄ—ti, kol nebus užbaigta bent jau esminÄ— žemÄ—s reformos dalis, nuosavybÄ—s atstatymas.

 

Svarbu ir tai, kad bÅ«tų apskaityta visa fizinių ir juridinių asmenų valdoma žemÄ—, jos dabartiniai savininkai turi bÅ«ti aiÅ¡kiai įvardinti vieÅ¡ame registre. Seime praÄ—jusios sesijos metu priimant ŽemÄ—s įstatymo pataisas buvo įkurtas ŽemÄ—s fondas, kuris turÄ—tų tapti tam tikru valstybÄ—s įrankiu, besirÅ«pinanÄ?iu valstybine žemÄ—s Å«kio paskirties žeme.

 

VyriausybÄ—s programoje yra numatytas ir jau svarstomas mokesÄ?io už nedirbamÄ… žemÄ™ didinimas, kas tikrai leistų drausminti lengvo pelno besivaikanÄ?ius žemÄ—s perpirkÄ—jus. Net ir iÅ¡ pirmo žvilgsnio nesusijÄ™ dalykai, tokie kaip visuotinis pajamų deklaravimas, neteisÄ—tai įgyto turto konfiskavimo instituto įvedimas, griežtesni įpareigojimai žemÄ—s prie upių, ežerų, jÅ«ros ar kitų telkinių savininkams suteikti atvirÄ… priÄ—jimÄ… visuomenei, veikiausiai padÄ—tų oficialioms institucijoms kovoti su neteisÄ—ta veikla. Taigi pratÄ™stas pereinamasis laikotarpis galÄ—tų ir turÄ—tų tapti savotiÅ¡ku paskutiniu Å¡ansu Lietuvai susitvarkyti Å¡ioje srityje.

 

Edmundas Pupinis yra LR Seimo narys, Kaimo reikalų komiteto pirmininkas. Priklauso TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos - Lietuvos krikÅ¡Ä?ionių demokratų partijos frakcijai.

 



[Spausdinti] [Grįžti]

Socialiniuose tinkluose




Leidiniai

















Nuotraukų albumas


[Daugiau]

Kontaktai

Edmundas Pupinis
Tel.: +37069842158
El.paštas.: edmundas.pupinis@lrs.lt
Edmundas Pupinis - TS LKD 2019