Edmundas Pupinis
Straipsniai Biografija Galerija Video Archyvas
Straipsniai

Ar Å¡alis, kurioje valdo tik viena partija, gali vadintis demokratine?
TurbÅ«t daugeliui politinių apžvalgininkų taip ir liko neaiÅ¡ku, kodÄ—l Kazachstano respublikos prezidentas Nursultanas Nazarbajevas paleido parlamentÄ…, kuriame buvo, galima sakyti, tik vienas žmogus, tam tikrais klausimais bandantis oponuoti ir nepritarti prezidentui lojaliai parlamento daugumai. Beje, ir pats parlamentas, kurio kadencija bÅ«tų pasibaigus po dvejų metų, nuolankiai tam pritarÄ—. Rinkimai buvo paskelbti netrukus po to, kai Kazachstano parlamentas pritarÄ— prezidento pasiÅ«lytiems pakeitimams Kazachstano Respublikos Konstitucijoje. Toks prezidento sprendimas buvo gana netikÄ—tas opozicinÄ—ms partijoms, kurios neturÄ—jo pakankamai laiko pasiruoÅ¡ti rinkimams. Gal to ir buvo siekiama? Vienas iÅ¡ esminių su prezidento institucija susijusių pakeitimų Konstitucijoje tas, kad prezidento kadencija trumpinama iki penkerių metų. TaÄ?iau į KonstitucijÄ… buvo įtraukta ir pastaba, pagal kuriÄ… konstitucinÄ— norma, kad vienas ir tas pats asmuo negali užimti Å¡alies prezidento posto daugiau negu du kartus iÅ¡ eilÄ—s, nebeturi galios pirmajam respublikos prezidentui, t.y. Nursultanui Nazarbajevui – jis prezidento pareigas galÄ—s eiti neribotÄ… kadencijų skaiÄ?ių.

Konstitucijoje taip pat buvo numatoma, kad prezidentas gali dalyvauti politinÄ—je veikloje. Pasinaudodamas ta pataisa, prezidentas prieÅ¡ parlamento rinkimus tapo įtakingiausios partijos lyderiu. PrieÅ¡ Å¡iuos pakeitimus Konstitucijoje balsavo tik vienas Kazachstano parlamento narys. NesinorÄ—tų tikÄ—ti, kad vienas nelojalus parlamento narys ir buvo pagrindinis argumentas, dÄ—l kurio reikÄ—jo paleisti parlamentÄ… ir surengti prieÅ¡laikinius rinkimus. TaÄ?iau Konstitucijoje ir su jos pakeitimu susijusiuose įstatymuose buvo nuostatų dÄ—l paties parlamento, jo iÅ¡rinkimo. Buvo nusprÄ™sta, kad parlamentas nuo Å¡iol bus renkamas balsus parlamente skirstant proporcinio atstovavimo bÅ«du, o deputatų skaiÄ?ius abejuose parlamento rÅ«muose yra didinamas nuo 116 iki 154 narių, iÅ¡ jų parlamento žemuosiuose rÅ«muose – nuo 77 iki 107. TaÄ?iau pati reikÅ¡mingiausia, anot Å¡iÄ… pataisÄ… komentuojanÄ?ių Kazachstano politikų ir prezidentui lojalių politinių apžvalgininkų, kuri turÄ—tų suvaidinti ypatingÄ… vaidmenį demokratijos raidai Kazachstane, kad nuo Å¡iol Kazachstano premjeras bus skiriamas ne prezidento tiesiogiai, bet pritarus parlamentui. TodÄ—l Å¡i pataisa turÄ—tų užtikrinti perÄ—jimÄ… nuo grynai prezidentinÄ—s respublikos prie prezidentinÄ—s-parlamentinÄ—s.
Galima tik spÄ—lioti, ko tikÄ—josi ir kokį ateities parlamentÄ… matÄ— prezidentas, siÅ«lydamas tokius pakeitimus Konstitucijoje ir nusprÄ™sdamas, kad parlamentas privalo prieÅ¡ laikÄ… nutraukti savo įgaliojimus. Jeigu jis butų galvojÄ™s, kad parlamente turÄ—tų bÅ«ti opozicija, tikrai įstatymuose nebÅ«tų įtvirtintos nuostatos, reikalaujanÄ?ios partijoms įveikti 7,0 proc. barjerÄ… tam, kad patektų į parlamentÄ…. Beje, tokį trÅ«kumÄ… savo iÅ¡vadoje pažymÄ—jo ir Europos Saugumo ir Bendradarbiavimo Organizacijos (ESBO) atstovai, stebÄ—jÄ™ rinkimus.
NežiÅ«rint to, kad dauguma žmonių tikÄ—jo didžiule prezidento N.Nazarbajevo vadovaujamos partijos sÄ—kme, opozicija vis dÄ—lto tikÄ—josi apriboti prezidento, valdanÄ?io dar nuo tų laikų, kai Kazachstanas buvo Sovietų SÄ…jungos dalis, valdžios monopolį. PrieÅ¡ rinkimus susitinkant su pagrindinių opozicinių partijų lyderiais buvo jauÄ?iama tam tikra optimizmo gaidelÄ— ir tikÄ—jimas savo sÄ—kme. Savaime suprantama, optimizmas buvo Å¡iek tiek perdÄ—tas, taÄ?iau kad bent dvi opozicinÄ—s partijos peržengs 7 proc. barjerÄ…, taip pat daug kas tikÄ—josi. BendranacionalinÄ—s socialdemokratų partijos vadovas Ž.Tujakbajus, su kuriuo teko susitikti asmeniÅ¡kai, pranaÅ¡avo, kad jų partija parlamento rinkimuose turÄ—tų gauti apie 35 proc. balsų. Kitos opozicinÄ—s partijos, DemokratinÄ—s partijos Ak Žol (Å viesos kelias), pirmininko pavaduotoja L.Žulanova buvo kiek kuklesnÄ—, prognozavo gauti 25-30 proc. balsų. Net Komunistų liaudies partijos lyderiai sau prognozavo 10-12 proc. rinkÄ—jų balsų. Deja, realijos, atsižvelgiant į kitÄ… dienÄ… po rinkimų CentrinÄ—s rinkimų komisijos pirmininko K. Turgankulovo paskelbtus preliminarius duomenis, buvo kitokios. Valdanti Nur Otan partija, vadovaujama prezidento Nursultano Nazarbajevo, nugalÄ—jo, surinkusi 88,05 proc. balsų ir tapo vienintele partija, patekusia į parlamentÄ…. Pasak komisijos pirmininko, antroje vietoje atsidÅ«rusi BendranacionalinÄ— socialdemokratų partija, surinkusi 4,62 proc. balsų. Dar mažiau balsų surinko partija Ak Žol (3,27 proc.), Aul, atstovaujanti kaimui ir žemdirbiams, surinko 1,58 proc. balsų, Komunistų liaudies partija – 1,31 proc., Kazachstano patriotų partija, atstovaujanti Antrojo pasaulinio karo veteranams ir afganistanieÄ?iams, surinko 0,75 proc. balsų, paskutinÄ— liko partija Ruchanijat (tai partija, propaguojanti moralinį ir dvasinį Kazachstano atgimimÄ…), ji surinko 0,41 proc. balsų.
Nors jau kitą dieną po rinkimų kai kurios opozicinės partijos savo pareiškimais nepripažino Centrinės rinkimų komisijos preliminariai paskelbtų rezultatų ir pareiškė, jog apdorota informacija apie pažeidimus bus perduota Centrinei rinkimų komisijai, Generalinei prokuratūrai ir kitoms teisėsaugos institucijoms, tikėtis, kad kažkas pasikeis, manau, neverta.
Rinkimų dienos reklamai prieÅ¡rinkiminiu laikotarpiu ir net rinkimų dienÄ…, siekiant suaktyvinti rinkÄ—jus, buvo skiriamas ypatingas dÄ—mesys ir nemažos lÄ—Å¡os. Nors rinkimai vyko vasarÄ…, tai davÄ— neblogÄ… aktyvumo rezultatÄ…. CentrinÄ—s rinkimų komisijos duomenimis, rinkÄ—jų aktyvumas per rinkimus rugpjÅ«Ä?io 18 dienÄ… buvo 64,56 procento. TaÄ?iau aktyvumo netolygumai kÄ—lÄ— nemažai klausimų stebÄ—tojams. Tarkim, kodÄ—l Almatoje rinkÄ—jų aktyvumas buvo Å¡iek tiek per 20 proc., o Almatos srityje – per 90 proc.? Kazachstano sostinÄ—je Astanoje aktyvumas buvo apie 40 proc. Rinkimų dienÄ… apylinkÄ—se matytos rinkÄ—jų aktyvinimo priemonÄ—s taip pat stebino ne vienÄ… rinkimų stebÄ—tojÄ…, tai ir įvairių mÄ—gÄ—jų ir profesionalių meno kolektyvų koncertai, prekyba pyragaiÄ?iais ir bandelÄ—mis, o kai kuriose mokymo įstaigose įsikÅ«rusiose rinkimų komisijose vadovÄ—liais ir kitomis mokymuisi skirtomis priemonÄ—mis. TaÄ?iau, manau, visus labiausia stebino dovanos atÄ—jusiems, o kai kada ir neatÄ—jusiems balsuoti rinkÄ—jams. Vienose rinkimų apylinkÄ—se sakÄ—, kad dovanos duodamos pirmam deÅ¡imtukui, vyriausiam į rinkimų apylinkes atÄ—jusiam rinkÄ—jui, rinkÄ—jui, rinkimuose dalyvaujanÄ?iam pirmÄ… kartÄ… ar atÄ—jusiam su mažu vaiku. TaÄ?iau jau kitoje apylinkÄ—je buvo aiÅ¡kinama, kad be tų rinkÄ—jų, kuriems balsavimo diena sutapo su gimtadieniu, dar dovanas duoda ne tik anksÄ?iau minÄ—tomis progomis, bet maždaug kas deÅ¡imtam rinkÄ—jui. Taip pat apylinkÄ—s rinkimų komisijos pirmininkÄ— pasigyrÄ—, kad kÄ… tik dovanÄ… (televizorių) nuvežė seniausiam jų apylinkÄ—je rinkÄ—jui, kuris pageidavo balsuoti namuose. Be jau minÄ—tų televizorių buvo dovanojamos mikrobangÄ—s krosnelÄ—s, DVD grotuvai ir įvairios smulkesnÄ—s dovanos. IÅ¡ kur tos dovanos, rinkimų apylinkių pirmininkai aiÅ¡kino įvairiai. Vieni iÅ¡ jų buvo įsitikinÄ™, kad tai buvo nupirkta CentrinÄ—s rinkimų komisijos lÄ—Å¡omis, taÄ?iau kiti aiÅ¡kino, kad lÄ—Å¡os buvo skirtos finansinių rÄ—mÄ—jų. Gal ir galima bÅ«tų pripažinti, kad dovanos rinkimų dienÄ… – tai rinkÄ—jų aktyvinimo priemonÄ—, taÄ?iau tenka pažymÄ—ti, beje, tÄ… akcentavo ir opozicinių partijų lyderiai: rinkimų komisijos formuojamos savivaldybÄ—se ir į jas dažniausiai įtraukiami tik valdžiai (taip pat ir valdanÄ?iai partijai) lojalÅ«s žmonÄ—s.
Be jau minÄ—to ,,dovanų lietaus“, 7 proc. barjero, nevienodų galimybių pristatant savo programas rinkÄ—jams, ir net tam tikros vaizdo medžiagos, kuri buvo pateikta televizijai, cenzÅ«ros, rinkimų sistema ir jÄ… reglamentuojantys įstatymai Kazachstane turi ir dar kai kurių demokratiÅ¡kiems rinkimams ne visai priimtinų ypatybių, kurias, beje, neigiamai savo praneÅ¡ime įvertino ir ESBO, pvz: politinÄ—s partijos kandidatų į parlamentÄ… eilÄ™ sudaro savo partijos plenumuose tik po rinkimų. Rinkimuose rinkÄ—jams pateikiama tik abÄ—cÄ—linis kandidatų sÄ…raÅ¡as. Be to, iÅ¡ partijos paÅ¡alintas arba partijos nario bilieto atsisakÄ™s Seimo narys automatiÅ¡kai netenka ir Seimo nario mandato. Nors numatoma, kad parlamento žemuosiuose rÅ«muose yra 107 deputatai, taÄ?iau visuotiniuose rinkimuose renkami 98. Likusieji 9 iÅ¡ 9 pasiÅ«lytų renkami vadinamoje Kazachstano Tautų AsamblÄ—joje, kuriai pirmininkauja prezidentas.
Nors ESBO atstovaujantys stebÄ—tojai pareiÅ¡kÄ—, kad Kazachstano parlamento rinkimai neatitiko tarptautinių standartų: rinkimams trÅ«ko skaidrumo skaiÄ?iuojant balsus, nustatytas per aukÅ¡tas patekimo į parlamentÄ… slenkstis, vis dÄ—lto tie patys stebÄ—tojai, kurie, beje, prieÅ¡ porÄ… metų stebÄ—jo ir Kazachstano prezidento rinkimus, pripažino, kad rinkimai buvo žingsnis į priekį, ir reiÅ¡kÄ— viltį, kad dÄ—l Å¡ių rinkimų Kazachstanas toliau judÄ—s į priekį ir sieks tapti demokratine valstybe.

[Spausdinti] [Grįžti]

Socialiniuose tinkluose




Leidiniai

















Nuotraukų albumas


[Daugiau]

Kontaktai

Edmundas Pupinis
Tel.: +37069842158
El.paštas.: edmundas.pupinis@lrs.lt
Edmundas Pupinis - TS LKD 2019