Pavadinimas: Ar Lietuva taps oligarchų valdoma valstybė?
Kategorija: Archyvas
Data: Apr 25, 2009
http://www.pupinis.lt/straipsnis-14.html

Ar Lietuva taps oligarchų valdoma valstybė?

Po gana kontraversiÅ¡kų ir ilgų diskusijų ne tik Seime, bet ir tarp Lietuvos inteligentų, ekonomistų ir visuomenininkų Seimas pritarÄ— vadinamam AtominÄ—s elektrinÄ—s įstatymui. Tiesa, įstatymo priÄ—mimas nebuvo toks paprastas. Kaip daugumas matÄ— televizijos laidose, TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos frakcija ir kai kurios kitos deÅ¡iniosios partijos bandydamos atidÄ—ti įstatymo priÄ—mimÄ… griebÄ—si kraÅ¡tutinio bÅ«do – siekÄ— suardyti kvorumÄ…, nes, balsavime nedalyvaujant pusei Seimo narių, įstatymo priÄ—mimas bÅ«tų neįmanomas. TaÄ?iau, kaip jau buvo raÅ¡oma respublikinÄ—je spaudoje, socialdemokratus vÄ—l iÅ¡gelbÄ—jo Darbo partija. Be jau minÄ—tų Darbo ir Socialdemokratų partijų, už įstatymÄ… balsavo Naujosios sÄ…jungos, ValstieÄ?ių liaudininkų ir PilietinÄ—s demokratijos partijų atstovai Seime. Apie įstatymo priÄ—mimÄ… Utenis papraÅ¡Ä— nuomonÄ™ pareikÅ¡ti Seimo nario Edmundo Pupinio.

Nors siekiant mažinti įmonių valdymo sÄ…naudas ir didinant darbo naÅ¡umÄ… optimizuoti įmonių valdymÄ… bei mažinant korupcijÄ… viešųjų pirkimų srityje pasaulinÄ—je praktikoje nevengiama į monopolines sritis įsileisti privatininkų, taÄ?iau tokiu atveju valdžia privalo bÅ«ti brandi ir pasiruoÅ¡usi suvaldyti privatininkų veržlumÄ… ir godumÄ…. PrieÅ¡ingu atveju, siekdami pelno, privatininkai eina lengviausiu keliu, užuot mažinÄ™ sÄ…naudas ir didinÄ™ darbo naÅ¡umÄ…, didina teikiamų paslaugų tarifus. Matydamas, kad bent kol kas į strateginių įmonių valdymÄ… ateinantis privatus verslas ne visada elgiasi sąžiningai, o pelno siekia paprasÄ?iausiu bÅ«du – didindamas tarifus, nebuvau ir nesu didelis strateginių Å«kio Å¡akų atidavimo į privaÄ?ias rankas Å¡alininkas. Dar bÅ«damas Utenos rajono meru, labai skeptiÅ¡kai žiÅ«rÄ—jau į tas savivaldybes, kurios priimdavo sprendimus atiduodamos į privaÄ?ias rankas Å¡ilumos Å«kius. Manau, net ir nesant ekonomistui, nesunku suprasti, kad elektra, Å¡iluma nÄ—ra paprastos prekÄ—s, kurioms gali bÅ«ti sukurta pakankama konkurencinÄ— rinka ir dÄ—l konkurencijos savaime susiformuoti konkurencinÄ— kaina. Tiek Å¡ilumos, tiek elektros Å«kyje atsirandantis paslaugos pardavÄ—jas tampa sistemos arba sistemos dalies monopolininku ir, deja, bent kol kas ne visada sąžiningais bÅ«dais ir priemonÄ—mis siekia kuo didesnio pelno ir kuo greitesnÄ—s investuotų pinigų grąžos. Tenka pastebÄ—ti, kad valstybÄ—s institucijos, kurios atsakingos už monopolinių įmonių veiklos priežiÅ«rÄ… ir paslaugos kainos nustatymÄ…, ne visada suvaldo situacijÄ…, nes verslas įvairiais bÅ«dais dažnai sugeba apginti savo nepelnytai didelius siekius.
Nors tuo metu, kai įstatymais nuo AB Lietuvos energija buvo atskiriami skirstomieji tinklai, nebuvau Seimo narys, bet labai skeptiškai žiūrėjau ir į Vakarų skirstomųjų tinklų (VST) privatizavimą. Tuo metu premjero A. Brazausko vyriausybė įtikinėjo visus, kad, atsižvelgdami į Europos Sąjungos numatomus priimti aktus, mes privalėsime atskirti elektros gamybą ir aukštos įtampos tinklus nuo paskirstomųjų tinklų. Deja, kol kas tie ES projektai ir liko projektais, ir dar neaišku, ar jiems pritars ES šalys, o Lietuvoje ne tik jau spėta atskirti ir, manau, nenaudingai šaliai privatizuoti dalį skirstomųjų tinklų, turiu omenyje Vakarų skirstomuosius tinklus, o Atominės elektrinės įstatymu įsteigiant nacionalinį investuotoją šias sistemas vėl sujungti į vieną bendrovę, net nepaklausus, ką apie tai galvoja ES komisija.
Kalbant apie AtominÄ—s elektrinÄ—s įstatymÄ…, kuriuo numatyta, kad turÄ—tų bÅ«ti sukurta nacionalinio investuotojo bendrovÄ— LEO LT, pateiktame Seimui svarstyti įstatymo projekte, jau beveik pirmame sakinyje, buvo įvardintas pagrindinis Å¡ios bendrovÄ—s steigimo tikslas: ,,Nacionalinis investuotojas – Lietuvos Respublikoje įregistruotas, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neribotam laikui įsteigtas ir veikiantis savarankiÅ¡kas privatus juridinis asmuo, kurio veiklos tikslas yra socialiai atsakingai siekti naudos sau ir visiems savo akcininkams.“ VertÄ—tų atkreipti dÄ—mesį į teiginį apie naudÄ… sau ir visiems savo akcininkams. O kaip jau ir minÄ—jau, nauda akcininkams priklausys nuo to, kiek mes kiekvienas mokÄ—sime už elektrÄ…. TodÄ—l ir susidaro įspÅ«dis, kad paties AtominÄ—s elektrinÄ—s įstatymo ir jo pataisų, neseniai priimtų Seime, tikroji paskirtis yra ne kažko naujo kÅ«rimas, o paprasÄ?iausias įstatymais reglamentuotas privatizavimo procedÅ«rų apÄ—jimas, siekiant į privaÄ?ios bendrovÄ—s savininkų rankas atiduoti žymiÄ… Lietuvos nacionalinÄ—s elektros energetikos Å«kio dalį. Kaip ir minÄ—jau, Å¡ie savininkai ir taip jau valdÄ— dalį elektros skirstymo tinklų.
Svarstant įstatymo projektÄ… Seime, TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos frakcija siekÄ— įstatyme apibrėžti esmines nuostatas. Pirmiausia reikalavome, kad įstatyme bÅ«tų patikslintas Nacionalinio investuotojo veiklos tikslas, tiksliau, kad Nacionalinio investuotojo pagrindiniu tikslu taptų ne pelno siekimas, o bÅ«tų numatyta, kad Lietuvoje bÅ«tų statoma branduolinÄ— jÄ—gainÄ—, nes, mÅ«sų manymu, tai yra geriausias bÅ«das didinti energetikos Å«kio nepriklausomumui nuo Rusijos bei užsitikrinti patikimam elektros energijos tiekimui ateityje. Antra, siekÄ—me, kad įstatyme bÅ«tų aiÅ¡kiai numatyta, kad naujoji jÄ—gainÄ— turi veikti sinchroniÅ¡kai su europinÄ—mis elektros sistemomis. Taip pat siekÄ—me, kad valstybÄ—s naudai bÅ«tų pakeistas galutinis turto vertinimas, nuo kurio priklauso kiekvieno akcininko akcijų dalis Nacionalinio investuotojo bendrovÄ—je, ir kad įstatyme bÅ«tų įdÄ—ta papildomų saugiklių dÄ—l į privaÄ?ias kompanijos NDX Energija rankas atiduotų akcijų perleidimo. Nors teikÄ—me pataisas ir stengÄ—mÄ—s, kad skaidrumo, aiÅ¡kumo ir aiÅ¡kių įsipareigojimų bei garantijų Å¡iame projekte bÅ«tų kiek galima daugiau, taÄ?iau nuo pat įstatymo svarstymo Seime pradžios mums buvo aiÅ¡ku, kad į mÅ«sų pastabas valdanÄ?ioji koalicija gali ir neatsižvelgti, nes turi pakankamai balsų, kad priimtų sprendimÄ… nekreipdama dÄ—mesio į mÅ«sų frakcijos narių pasiÅ«lymus. Nors į dalį pastabų buvo atsižvelgta, taÄ?iau visų svarstymų metu mums buvo aiÅ¡ku, kad valdanÄ?ioji dauguma pritars tik toms pataisoms, kurioms pritaria ir privatus investuotojas. Taigi turÄ—jome ginti valstybÄ—s interesus, prieÅ¡indamiesi bendroms buldozerinÄ—ms verslo ir VyriausybÄ—s pastangoms. Bet tai buvo galima pasiekti tik tada, jeigu socialdemokratai bÅ«tų negavÄ™ besÄ…lygiÅ¡kos V. Uspaskicho valdomos Darbo partijos paramos. Kuo bus atsilyginta Uspaskichui – pamatysime. TaÄ?iau tenka tik apgailestauti, kad socialdemokratai, kaip paprastai, užuot diskutavÄ™ ir aiÅ¡kinÄ™si turinį, pasirinko paprastesnį keliÄ… – susirado tuos, kurie parÄ—mÄ— be jokių pastabų ar principinių pasiÅ«lymų.
Kaip ir minÄ—jau, privatininkų įsileidimas į monopolines įmones galimas tik tuo metu, kai valstybÄ—s institucijos, kurioms pavesta kontroliuoti tas įmones, turi ne tik pakankamÄ… kompetencijÄ…, bet ir ,,kietą“ stuburÄ… siekiant apginti valstybÄ—s ir jos pilieÄ?ių interesus. Deja, tiek paÄ?ios derybos, tiek ir įstatymo priÄ—mimas nebuvo skaidrÅ«s, o VyriausybÄ— akivaizdžiai nesugebÄ—jo pakankamai ginti valstybÄ—s interesų. Visa VyriausybÄ—s veikla Å¡iuo laikotarpiu nekÄ—lÄ— pasitikÄ—jimo. Manau, VyriausybÄ— nesugebÄ—jo atsiriboti nuo įvairių neskaidrių įtakų, ypaÄ? kai Ä—mÄ— aiÅ¡kÄ—ti G. Kirkilo vyriausybÄ—s sudarymo aplinkybÄ—s, tad ir bet kokie VyriausybÄ—s sprendimai energetikos reikaluose kelia nepasitikÄ—jimÄ… dÄ—l galimų neskaidrių įtakų. TodÄ—l netenka abejoti, kad tokių stambių monopolinių kompanijų atsiradimas dar tik besiformuojanÄ?ios demokratijos Å¡alyse daro neigiamÄ… įtakÄ… ne tik Å¡alies ekonominei, bet ir politinei raidai. Pietų Amerikos valstybių pavyzdys rodo, kad, monopolizavus svarbias Å¡alies ekonomikos sritis, didesnÄ— dalis visuomenÄ—s skursta, normalus verslas sunkiai vystosi, o valdžia pasidaro priklausoma nuo iÅ¡skirtines sÄ…lygas turinÄ?io stambaus kapitalo. Manau, tokiÄ… priklausomybÄ™ dalinai jau ir pademonstravo Lietuvos VyriausybÄ— ir Seimas, pritardami derybų su VST akcijų savininkais (UAB NDX Energija ) rezultatams. Tai buvo padaryta sukuriant bendrovÄ™ LEO LT, kuri valdys visas elektros perdavimo ir paskirstymo sistemas ir per kuriÄ… bus valdomos valstybinÄ—s elektros energetikos bendrovÄ—s Lietuvos energija ir Rytų skirstomieji tinklai. Ä®sigaliojus Å¡iam apsikeitimo akcijomis aktui, didelÄ— dalis pajamų iÅ¡ nacionalinio elektros energetikos Å«kio pradÄ—s tekÄ—ti į NDX Energija savininkų rankas.
Nors Å¡is, manau, ne visai teisingas ir objektyvus akcijų tarp privaÄ?ios struktÅ«ros ir valstybÄ—s pasidalijimas buvo pavadintas ,,nacionalinio investuotojo“ sukÅ«rimu, taÄ?iau nei iÅ¡ įstatymo nuostatų, nei iÅ¡ derybinių dokumentus nematyti, kad vadinamo nacionalinio investuotojo LEO LT pagrindinis tikslas bÅ«gtų investicijos į atominÄ—s elektrinÄ—s statybÄ…. BendrovÄ— galÄ—s rinkti pajamas už naudojimÄ…si elektros energijos perdavimo ir paskirstymo tinklais ir tik mažesnÄ™ dalį gaunamo pelno galÄ—s naudoti investicijoms. Kaip jau minÄ—jau, pelnas bus gaunamas iÅ¡ tarifo, todÄ—l ar tik negalvojama, kad už atominÄ—s elektrinÄ—s statybÄ… turÄ—s sumokÄ—ti Lietuvos gyventojai, brangiau mokÄ—dami už elektrÄ…, o pastaÄ?ius elektrinÄ™, atsižvelgus į turimų akcijų dalį, pelno dalį vÄ—lgi gaus ir tas pats privatus investuotojas. TaÄ?iau kyla klausimas, kur Ä?ia privataus investuotojo nuopelnai? Atsižvelgiant į ekonomistų preliminarius apskaiÄ?iavimus, jei nacionalinio investuotojo akcijų dalis bÅ«tų parduota skaidriame konkurse, Lietuva bÅ«tų gavusi ne vienÄ… milijardÄ… litų lėšų savo energetinÄ—ms problemoms sprÄ™sti, taip pat ir atominei elektrinei statyti. Dabar, siekiant statyti atominÄ™ elektrinÄ™, didžiÄ…jÄ… dalį lėšų reikÄ—s skolintis arba kam nors už finansavimÄ… perleisti bÅ«simos AE akcijų dalį.
Manau, kad valdžios atstovai, taip neatsakingai elgdamiesi su valstybÄ—s turtu, tikisi, kad apdovanotieji neliks skolingi. Kaip ir minÄ—jau, įstatymui pritarÄ— ir neteisÄ—tomis piniginÄ—mis operacijomis prokurorų įtariamo V. Uspaskicho vadovaujama Darbo partija. Turint omenyje, kad jam svarbi jo baudžiamosios bylos baigtis, galima nujausti, kokios dovanos už savo ir kai kurių partijos narių palaikymÄ… V. Uspaskich laukia iÅ¡ valdžios ir ,,apdovanotųjų“. Tikriausiai jis greitai bus laisvas nuo įtarimų ir toks pat nepriekaiÅ¡tingas, kaip ir milijardus kainuojanÄ?ios nacionalinÄ—s elektros sistemos dalies privatizavimas. Tuomet, ko gero, ir turÄ—sime užbaigtÄ… formuoti Lietuvos oligarchinÄ™ virÅ¡Å«nÄ™. TodÄ—l, kaip ir minÄ—jau straipsnio pradžioje, nacionalinÄ—s elektros energetikos sistemos žymios dalies atidavimu į privaÄ?ias rankas, mano manymu, valstybei yra daroma ne tik ekonominÄ— žala, bet valstybÄ—s valdymas įgauna visuomenei pavojingÄ… galiÄ…. PrieÅ¡ jį bandantys kovoti žmonÄ—s, tokie kaip gerai žinoma Dalia BudreviÄ?ienÄ—, kuri iÅ¡drįso pasiprieÅ¡inti V. Uspaskicho įmonÄ—je veikianÄ?iai atlyginimų ,,vokeliuose“ sistemai, už tuos paÄ?ius oligarchinius pinigus yra be gailesÄ?io juodinami ir psichologiÅ¡kai naikinami, užuot jiems atlyginus neteisÄ—tu elgesiu padarytÄ… žalÄ…. TodÄ—l, manau, tokių Å¡iuo metu valstybei vadovaujanÄ?ių socialdemokratų, valstieÄ?ių ir juos palaikanÄ?ių Darbo partijos atstovų ekonominiuose ,,žaidimuose“ dar didesnÄ— galimybÄ— Lietuvai tapti ne tik ekonomiÅ¡kai skurstanÄ?ia, bet ir oligarchų valdoma valstybe.